ترنم

(وحیده سلیمانی ماهانی)

ترنم

(وحیده سلیمانی ماهانی)

طبقه بندی موضوعی


کرمان - نگارخانه شهید آتشی کرمان را شوری عاشقانه در برگرفته و دل‌های بی قرار امام‌علی(ع) را به خود می‌خواند تا دیدن تصاویری از حرم آن حضرت، دل را جلا داده و به دیدار یار ببرد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: میزبانی مردم دیار کریمان از تصاویر بارگاه امام اول شیعیان با قیچی شدن ربان سفید نگارخانه آتشی کرمان آغاز شد، تا علاقه‌مندان به هنر عکاسی بتوانند با مشاهده تصاویر حرم امام علی (ع) حس حضور در حرم ملکوتی علوی را در ذره، ذره وجود خود احساس کنند.

وارد نمایشگاه که می‌شوم دیدن تصاویر گنبد و ضریح امام علی (ع) قلب و روحم را به‌سوی نجف اشرف می‌کشد، به سمت جمعیت انبوهی که آماده‌اند تا با کسب اجازه از پدری بزرگوار با پای پیاده شتابان به‌سوی حرم پسران علی (ع) حرکت کنند، هرچه بیشتر به تصاویر خیره می‌شوم بیشتر حسرت حضور در حرم امام علی (ع) بر قلبم چنگ می‌زند.

با شروع توضیحات محمد خوشرو در مورد تصاویر انگار تک‌تک حضار حسرت جا ماندن از کاروان عشق را در خود احساس می‌کنند، تصاویر تک‌تک توسط عکاس معرفی می‌شود و روح و قلب شنودگان را به‌سوی حرم علوی پرواز می‌دهد.

عاشقانه‌های پنج ساله یک عکاس

با رسیدن به آخرین تصویر زمان صحبت با محمد خوشرو فرا می‌رسد، هنرمندی ۴۵ ساله که کارشناسی روانشناسی بالینی دارد و تاکنون نمایشگاه‌های زیادی به صورت انفرادی و گروهی در سطح کشور برگزار کرده است و علاقه وی به مذهب و ائمه سبب گشته تا زمانی معادل پنج سال از سال ۸۸ تا ۹۳ برای ثبت تصاویر عتبات عالیات صرف کنند. وی چهار کتاب چاپ شده دارد که سه اثر با موضوع عتبات عالیات و یک کتاب با موضوع آستان قدس رضوی‌ای است.

محمد خوشرو می‌گوید: اولین نمایشگاه از این مجموعه ۲۶ تایی تصاویر بارگاه امام علی (ع)، خرداد و تیرماه سال جاری در  مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران تهران برگزار شده است.

وی می‌افزاید: بعد از نمایشگاه ۴۰ روزه نیاروان، هر هفته نمایشگاهی از این آثار در مراکز استان‌ها برگزار شده که کرمان بیستمین مقصد این نمایشگاه است.

خوشرو تأکید می‌کند: حمایت خوب و گسترده مسئولین سبب شده است که این نمایشگاه در سراسر ایران برگزار شود تا مردم بتوانند از تصاویر حرم امام علی (ع) بهره‌مند شوند

 

تصاویر بارگاه علوی منشا حس معنوی

احمد وفایی،  قائم مقام مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی کرمان که عشق علوی او را به نمایشگاه عاشقی کشانده است، اظهار می‌کند: این نمایشگاه برگزیده آثار محمد خوشرو یکی از عکاسان مطرح کشور است که به صورت دوره ای در تمام مراکز استان‌ها به همت معاونت فرهنگی و هنری وزارت کشور برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: فضایی که با دیدن این عکس‌ها به انسان دست می‌دهد، فضایی علوی، حسینی و نبوی است و با توجه به نزدیک بودن اربعین حسینی با همکاری معاونت فرهنگی و هنری شهرداری کرمان در نگارخانه شهید آتشی پارک مطهری کرمان فضایی مناسب برای برگزاری این نمایشگاه فراهم شده است.

وفایی تصریح می‌کند: آثار هنری و بصری لذت خاصی را در انسان ایجاد می‌کند و دیدن تصویری از حرم امام علی (ع) حس معنوی بسیار بالایی را به وجود می‌آورد و استاد خوشرو بسیار ماهرانه آن را به تصویر کشیده است.

وی  می‌افزاید: جدا از حسی که تصاویر می‌توانند ایجاد کنند از این نمایشگاه‌ها می‌توان به‌عنوان یک کار عملی، پژوهشی و تحقیقی استفاده کرد چون این آثار بیانگر هنر و تمدن ایرانیان و خدمات گسترده آنان به اسلام، در سال‌ها و قرن‌های گذشته است و اگر به تمدن چند هزارساله ایران نگاه کنیم رد پای آثار اسلامی را در اکثر آثار و اشعار گذشتگان خواهیم دید، همان‌گونه که می‌گویند هنر نزد ایرانیان است و بس.

افسانه سیفی دبیر اجرایی نمایشگاه و مسئول انجمن سینما جوان کرمان که از دیدن تصاویر حرم امام علی (ع) متقلب شده است به مهر می‌گوید: برای من که تاکنون امکان حضور در نجف را نداشتم، زمانی که وارد نمایشگاه شدم حس خیلی خوبی داشتم و به فضای حرم امام علی (ع) برده شدم.

وی معتقد است: وجود تصاویری از گوشه گوشه حرم امام علی (ع) در این نمایشگاه، به ایجاد یک حس معنوی از حضور در حرم بسیار کمک می‌کند.

سیفی در مورد این نمایشگاه می‌گوید: استان کرمان بیستمین میزبان نمایشگاه تصاویر بارگاه امام علی (ع) است و اولین نمایشگاه از این مجموعه در تهران برگزار شده است.

وی می‌افزاید: مجموعه تصاویر بارگاه امام علی (ع) شامل ۲۶ تصویر است که در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ توسط محمد خوشرو عکاسی شده است.


حمایت مسئولین حلقه مفقوده فعالیت‌های هنری

در کنار صحبت‌های عکاس و مسئولین که بیشتر جنبه تعریف و تمجید دارد اما صحبت‌های بازدیدکنندگان مخلوطی از تعریف و انتقاد است و در بین سخنان سید حمید میر حسینی یکی از مستند سازان کرمان بیشتر حاوی انتقاد در حوزه فرهنگ و هنر کرمان است.

سید حمید میر حسینی از تبلیغات ضعیف برای نمایشگاه و فرهنگ و هنر کرمان شکایت دارد و می‌گوید: در حوزه فرهنگ و هنر در کرمان هیچ فعالیت مثبتی صورت نمی‌گیرد و بسیاری از افراد از فعالیت‌های هنری و هنرمندان کرمان بی اطلاع هستند.

وی می‌افزاید: مثلاً همین نمایشگاه عکس، بدون شک افراد زیادی علاقه مند به دیدن تصاویر بارگاه امام علی (ع) هستند اما تبلیغات ضعیف سبب شده که آنان بی خبر بمانند و نتوانند از این نمایشگاه استفاده کنند.

میر حسینی تاکید می‌کند: عکس بیانگر فرهنگ و هنر ماست و نسل‌های آینده نیز می‌توانند از آن بهره مند شوند، اما متاسانه عدم حمایت مسئولین سبب شده که هنرمندان نتواند هنر خود را به خوبی به نمایش بگذارند.

                                                                                                                                                               

خبرنگار و عکاس: وحیده سلیمانی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۸
وحیده سلیمانی ماهانی

محمد خوشرو

نمایشگاه عکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی